Fakta, modely
Projekty
Kupujete Porsche?
Moje targa '79

Wallpapery a fotky

Dobové materiály
Diskusní fórum
Odkazy
Literatura
Kontakt (email)
 
Auta na prodej

Jak vylepšit řazení u převodovky 915

Starší 911-ky nebyly zrovna přeborníky co se přesnosti řazení týká. A s postupujícími roky se situace ještě výrazněji zhoršuje.

Pokud máte 911-ku z roku 1972 až 1986 včetně, máte ji vybavenou převodovkou Typu 915 a pravděpodobně z přesnosti řazení na větvi zrovna nejste.

Typ 915 se pozná mimo jiné podle toho, že má řazení do klasického Háčka a zpátečku doprava dozadu. Dřívější modely měly převodovku Typu 901, která měla jedničku doleva dozadu a dvojku na středu dopředu (na místě normální trojky) a tak dál. No a od modelového roku 1987 se začala používat podstatně lepší převodovka Typu G50, která už měla hydraulicky ovládanou spojku a spoustu vylepšení. Tu poznáte jednoduše podle umístění zpátečky doleva dopředu.

Dříve než se rozhodnete pro kompletní repasi převodovky v řádu desetitisíců, zkuste se řídit následujícími radami a možná příjdte na to, že se řazení tak podstatně vylepšilo, že ani generálka nutná nebude. A nebude vás to stát ani majlant.

Mechanismus řadicí páky vypadá takto:

Součástky, které se časem opotřebují a je třeba je vyměnit, jsou označeny číslem 9, 7 a 4.

9 je taková silonová miska nebo spíš klobouček, do které je zezhora zastrčena řadicí páka, tedy ten její konec s kuličkou. Objednací číslo by mělo být 91142413900 nebo 91442416904, ale bez záruky. Hledejte "Shift ball bushing"

7 je kroužek ze stejného materiálu, který funguje jako ložisko nacvaknuté do objímky 6, která drží tu tyč od řadicí páky dozadu. Číslo 91442422400. Hledejte "Shift rod bushing"

A 4 je kloub, který spojuje tu tyč s převodovkou. Tenhle spojovník (coupler) si buď můžete koupit celý (okolo 90 USD) anebo stávající rozebrat a vyměnit v něm jen ta silonová ložiska (okolo 20 USD). Součástka má číslo 90142402900 nebo 91142429400. Ta čísla si ale raději ověřte. Hledejte "Shift coupler bushing" nebo rovnou celý "shift coupler"

 

Takže kde začít? Pokud máte auto se středovou konzolou, je nutné jí nejdřív odmontovat. Začněte odšroubováním černého deklu zezadu na konzole (červené šipky). Před tím je ale lepší vyndat koberečky.

Když bude kryt dole, budete se moci dostat na šroubky, které drží konzolu zepředu a pak je taky jeden šroubek poměrně nedostižně schován vzadu pod koberečkem, takže to bude vyžadovat trochu lovení, než jej objevíte a zneškodníte.

Teď je potřeba se zbavit koberce, který kryje středový tunel. Musíte ho přetáhnout přes řadicí páku dozadu. Je to docela náročné na nervy, když ho nechcete roztrhnout a zároveň se vám po rukách rozmazává neidentifikovatelná černá mazanice, kterou byl asi koberec původně přilepen. Přestože se vám to možná na první pokus nebude zdát, tak koberec lze přetáhnou aniž by se poškodil. Pokud máte čistou hlavici řadicí páky, tak jí zabalte do pytlíku, nebo se vám zapatlá.

Teď vidíte na 5 imbusových šroubků, které je třeba všechny povolit 3 jsou větší, 2 menší. Pokud si vzpomenete (ne jako já), zařaďte si třeba jedničku, bude se vám pak líp vracet řadicí páka zpět.

Až budou šroubky venku, budete moct zatáhnutím vylovit celou řadicí páku včetně té věže, ve které je upevněna. Možná bude třeba trochu zatáhnout, protože teď drží právě na tom silonovém kloboučku, který je ve vazelíně a tak to jde trochu ztuha. Až budete mít páku venku, někam jí hezky položte, ať není všechno od vazelíny. Silonový klobouček stáhněte a nasaďte nový, který ale před tím taky pěkně vymažte vazelínou. Až ho budete nasazovat, vyžaduje to trochu síly ho tam nacvaknout. Klidně si ho opřete o zem (přes noviny, ať se nenadělá).

Pokud máte v úmyslu vyměnit i řadicí páku za zkrácenou, tzv. Short Shift Kit, je rozumné udělat to teď, ať pak nemusíte tu celou řadicí věž sundavat znova. Ale není to podmínkou, já jsem taky nejdřív vyměnil tyhle silonové součástky a zkrácenou řadičku nechal na později. Aspoň jsem pak mohl určit, k jakému zlepšení došlo výměnou těchto lůžek a k jakému pak výměnou řadičky.

Dále je potřeba vyměnit ten prstýnek, kterým prochází ta tyč od řadicí páky k převodovce. Abyste prstýnek (silonové lůžko) mohli vyměnit, je třeba vyndat ten úchyt ve tvaru L, ve kterém je zasazen. Ten zase vyvléknete, jedině pokud se sundá ten kovový soudek, ve kterém byl zasazen spodní konec řadicí páky. Pokud se vám nebude dařit tu součástku odšroubovat, nechte to na později a zatím přejděte k výměně zadního kloubu.

Jinak při výměně prstýnku jsem postupoval tak, že ten starý jsem štípačkama vyštípal ven, jinak prostě nešel. Instalace nového nebyl problém, díky zkosené hraně tam relativně dobrovolně nalezl.

Teď jak na zadní kloub? Odhrňte koberec na tunelu vzadu u sedaček. Odkryje se kovový deklík, který je přišroubován čtyřmi křížovými šroubky. Když se deklík odšroubuje, získá se přístup ke kloubu. Ten je ale chráněn ještě gumovou manžetou, sestávající z přední a zadní části. U mého auta byla ta zadní část už roztržená, takže jsem měnil i tu gumu.

Když tedy tu manžetu shrnete, dostanete se (tomu) na kloub :-)

Než povolíte ten tisícihran, na kterém je nasazen kloub, zkuste si poznačit, jak je tam kloub nasazen. Když pak budete všechno vracet zpět, ušetříte si spoustu starostí se seřizováním řadicí páky. Já jsem to samozřejmě neudělal. Ale na druhou stranu jsem si pak nastavil polohu řadicí páky, jak jsem chtěl :-) Sice mi to trvalo asi dvě hodiny, ale čas ztrávený s mým porschetem není přece ztracený! :-) Poznačte si nejenom, na kterém zubu je kloub nasazen, ale taky jak je daleko.

Pak je ještě potřeba povolit jeden imbus, kterým je kloub připevněn za převodovku a voilá, máme kloub venku.

Pokud máte celý kloub nový, není nic jednoduššího, než ho tam dát místo starého (předtím ho teda samosebou trošku nalubrikovat) a zase všechno pěkně pozavírat a zašroubovat. Pokud jste ale sestry spořivé jako já a koupili jste si jenom ta lůžka, čeká vás ještě jedna peripetie - jak vysunout tu osičku a při tom nerozlousknout tu hliníkovou ulitu.

Když jsem ve své skromné dílně zjistil, že gumovou palicí to nepůjde, dokonce ani něčím pádnějším tu osičku nevyrazím, vyrazil jsem do nejbližší nástrojárny. Problém je totiž v tom, že si to nemáte pořádně za co podložit nebo chytit. Ten domeček je prostě příliš křehký a když ho použijete jako opěrný bod, zaručeně ho ohnete nebo se rozlouskne. Za ten tisícihran to taky uchopit nechcete, protože by se ty drážky od svěráku poškodily a navíc by se to mohlo ohnout. Takže jediné místo, za které se to v tomhle stavu dá uchytit, je ze stran, kde je ten domeček trochu vykousnutý. Je tedy třeba použít nějaké nástavce a tak to uchytit do svěráku.Ale protože budete palicí bušit zezhora, s největší pravděpodobností se vám to se svěráku vysmekne a palice vám spadne na nohu.

To, co vám teď prozradím, je tajemství, na které přišel ten hodný pán v nástrojářské dílně na Vinohradech poté, co se za použití všeliké důmyslné strojní techniky snažil asi hodinu tu osičku vytlouct a nehnula se ani o píď. Je to nápad tak geniální, že zaslouží zvěčnění, alespoň na internetu.

Je potřeba zničit ta původní lůžka, čímž bude možné ježka v kleci dostat do svěráku. Prostě letlampou nebo jiným způsobem vybušíte ty původní kousky silonu, až bude možné se s osičkou dostat ke kraji toho domečku a líp uchopit hranol. Pak už možná budete moci použít i vybavení běžné dílny, tedy svěrák a palici.

Pokud vám výše uvedené řádky přijdou dobré leda pro pobavení, ale zažít byste to nechtěli, připlaťte si za celý kloub a máte klid :-)

Tak vážení, máme hotovo, teď to zase všechno nasaďte pěkně zpátky a jedem Přístup k zadnímu kloubu si nechte zatím volný, možná bude potřeba doladit nastavení řadicí páky.

P.S. To L-ko, které drží tu vodorovnou tyč od řadicí páky, tak to přijde přišroubovat NA tunel, ne POD něj, jak jsem se bláhově jednou snažil, a divil jsem se, proč mi to nejde. Sestavení je fakt jednoduché, položte si jej zezhora na tunel, nasaďte klobouček do soudku a přišroubujte imbusy.

 

Diskuse a reakce na článek

 

zpět