Fakta, modely
Projekty
Kupujete Porsche?
Moje targa '79

Wallpapery a fotky

Dobové materiály
Diskusní fórum
Odkazy
Literatura
Kontakt (email)
 
Auta na prodej

Jak vyměnit teleskopické tlumiče kapoty

Výměna teleskopů není nijak náročná záležitost. Hlavní je někde si je sehnat. Originální nebudou patrně z nejlevnějších, ale pořád lepší, než když vám kapota od kufru nebo od motoru pořád padá na hlavu.

Na mém porscheti byly tlumiče samozřejmě taky v háji. No, není se co divit, kapotu vzpírají už dobrých pětadvacet let, takže už mají nárok.

Já jsem nové přední koupil přes ebay od firmy Part Werks of Chicago (stály 23 dolarů oba) a zadní jsem si nechal poslat z Německa od firmy Mittelmotor (za 13 EUR). Kontakt na firmy viz také sekce odkazů. Samozřejmě se dají koupit i u nás, ale připravte se na jinou paletu, neb ty, co jsem kupoval já, byly samozřejmě od druhovýrobců.

Dozadu na víko motoru potřebujete tlumič jenom jeden, pakliže tedy nemáte velké křídlo - whaletail. Pokud tam to křídlo máte, tak i dozadu je potřeba tlumičů dvou, jeden by to nezvládl. Oba jsou na levé straně vedle sebe.

Předem upozorňuji, že pokud přední kapota ještě jakžtakž drží (myslím tím, že vám nepadá na palici plnou vahou, ale tlumiče ještě trochu žijí), stačil by možná vyměnit jenom jeden přední teleskop. Ale otázkou zůstává, co když pak příjde trochu chladnější počasí, jestli to na něj nebude moc. A stejně, pravděpodobně vám stejně všichni prodají ty tlumiče jenom dohromady. Mě se dokonce snažili nacpat i ty zadní dva, samotný jeden prodat nechtěli...

A ještě jedna poznámka: Přední a zadní tlumiče jsou jinak dlouhé. Nelze je tedy zaměnit.

Hurá do práce:
Začneme čelní kapotou, tady je to myslím jednodušší. Každopádně je tu výhoda, že když vám něco vypadne z ruky, tak to můžete pohodlně sebrat, což nelze říci o motorovém prostoru.


Upevnění tlumiče závlačkou


Spodní úchyt

Sežeňte si někde koště nebo kus klacku, kterým kapotu budete podpírat. Dále pak budete potřebovat možná kleštičky. Těmi se lépe vyvléká závlačka, kterou jsou teleskopy upevněny.

Začněte na pravé straně auta. Tady je víc prostoru a aspoň se seznámíte se situací. Vyvlékněte obě závlačky nahoře i dole a vyjměte starý tlumič. Pozor, ať se vám nezakutálí taková gumová podložka-vycpávka, která je na horní tyčce spolu s tlumičem.
Možná si budete muset pomoci pohybováním kapoty, takže ji pak zase podepřete.

Vezměte nový tlumič takzvaně upside-down, to znamená tou chromovou tenkou částí dolů a předběžně si ho nasaďte do otvorů. Nasaďte ho rovnou tak, jak bude, protože jestli ho upevníte jen na jednom konci, do druhého ho už tuším pak neprovlíknete a stejně ho pak budete muset vyndat. Jo, a nespleťte to jako já, že jsem ho nasadil vzhůru nohama.


Teleskop vpředu nalevo


Teleskop v motorovém prostoru

Až budete provlíkat ten dřík na horní části teleskopu, nezapomeňte vedle očka horní části posadit den gumový kroužek, tu podložku, jinak se to bude smýkat.

Přejděte na levou stranu (z pohledu řidiče) a opakujte celou akci. Tady je to trochu složitější, překážet vám tu budou různé kabely a vedení.

Největší legrace to ale asi bude v motorovém prostoru, protože jak při vyndavání starého teleskopu, tak i při nasazování nového vás bude znervózňovat myšlenka, že pokud vám něco upadne dolů, už to asi nevylovíte :-)

Pokud se vám kdekoliv přihodí, že původní dřík se závlačkou ztratíte, můžete je samozřejmě nahradit šroubem se dvěma matkami. V takovém případě je nutné dbát na to, abyste ukotvení nezmáčkli moc, to by se pak telskop nemohl volně pohybovat.

 

 

Diskuse a reakce na článek

zpět