Porsche 911 Portal

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Recenze Mercedes Benz Marco Polo

Recenze Mercedes Benz Marco Polo 250 BlueTec, model 2016

IMG_7804_resizeVždycky jsem toužil po tom, udělat si dovolenou v obytném autě. A vůbec, mít obytné auto. Ale ne takovou tu obrovskou věc, která se šourá devadesát a k zaparkování potřebuje dvě parkovací místa. Líbily se mi menší obytňáčky, na základě běžné dodávky, s vyklápěcí střechou, které se vejdou všude a nejsou brzdou provozu. Jako je Volkswagen California a nebo Mercedes Marco Polo. Pokukuju po podobných vozech v nepravidelných intervalech už nějakou tu dobu, nikdy jsem se ale nerozhoupal. Protože jsou ale tahle auta docela drahá, bylo třeba vyzkoušet, jaké to vůbec je, vyrazit si takhle na dovolenou.

IMG_8042_resizePůjčení obytného vozu není zrovna levná záležitost. A když to člověk spočítá, že s ním třeba pojede do kempu někde na jihu Evropy, dost často mu vyjde, že levnější bude jet normálním autem (nebo úplně ideálně veteránem) a na místě si pronajmout hotel nebo apartmán. Jsou ale destinace, kam se člověk nejede vyvalit na pláž, ale kde se projíždí vícero míst a předem se neví, kde se bude spát. A jednou takovou destinací je Skandinávie, konkrétně Norsko. Tady je obytný vůz nenahraditelný.

IMG_8056_resizeTakže teď napíšu recenzi na půjčený obytný vůz Mercedes Benz Marco Polo, který jsem měl možnost ozkoušet na více než 4500 km po dobu dvou týdnů na dovolené ve Skandinávii. Předesílám, že jsem nikdy před tím jiný obytňák neřídil ani v něm nejel.

Začneme s jízdou. Nová řada V od Mercedesu sice vypadá v některých směrech podobně jako starší Viano, ale změn je tu asi hodně. O konkrétní detaily jsem se nezajímal, beru to čistě z pohledu člověka, který je zvyklý na běžné osobáky. Pro mě byla samotná jízda příjemným překvapením. Následující věty budou nejspíš platit pro aktuální V-čkovou řadu všeobecně.

Auto se nabízí buď jako čtyřkolka nebo zadokolka. My měli půjčenou zadokolku. Motor je turbodiesel 2,2 L, čtyřválec, s výkonem 140 kW. Převodovka sedmistupňový automat. Po stránce jízdních výkonů myslím není co vytknout. Motor dokáže s autem pěkně zahýbat, když je to potřeba. I do zatáček se dá jet docela svižně, ale nesmíme zapomínat, že je auto vysoké, těžké, dlouhé. Na dodávku perfektní vlastnosti, na běžný osobák samozřejmě podprůměrné. Pokud ale s V-čkem nebudete zrovna závodit, musíte být spokojeni. Určitě si nebudete připadat, jako když řídíte náklaďák. Mám dlouholeté zkušenosti z VW T4 a i oproti tomu je jízda úplně jinde. Volant je v normální pozici, mimochodem je to moc pěkný volant, s multifunkčními tlačítky a potažený kůží. Posez je taky spíš osobákový než dodávkový. Zde bych měl jednu výtku, a tou je výhled vlevo dopředu. A-sloupek je dost široký, tak se přes něj nic nevidí. Tohle omezení člověk nejvíc pocítí ve vracečkách, kterých je v Norsku zrovna dost.

IMG_8008_resizePalubní deska je podobná tomu, co se dnes nabízí v ostatních řadách Mercedesu. Volič automatu je taky stejně jako u S-ka nebo GL-ka pod volantem na pravé straně. Uprostřed na palubní desce v místě mezi sedadly je pak touchpad a otočný ovladač na navigaci, rádio a všechno možné. Když už jsme u navigace, naše auto bylo vybavené levnější navigací Garmin. Ta asi docela stačí, i když dražší systém COMAND by byl asi rychlejší a komfortnější. Garmin je ale docela dobře zaintegrován do vozu. Není to, jako kdybyste si koupili Garmina někde v elektru a přicucli ho na přední okno. IMG_8009_resizeTenhle je připojený k senzorům na volantu i na tachometr, takže se neztratí v tunelu. Trochu jsme ho zblbli jen na trajektu, to pak chvíli navigoval do moře. Ale po pár okamžicích se našel a zase se usadil na silnici. Co bych mu ale vytknul, je nepoužitelné zadávání znaků pomocí otočného ovladače. Písmenka jsou vedle sebe jak na starém telefonním číselníku a než se někam protočíte, trvá to. O moc lepší je kreslení písmenek prstem po touchpadu, ale do tohoto módu musíte navigaci pokaždé nutit. Garmin zklamal svou pomalostí, než naběhne, už by člověk byl dávno na cestě. Mapa je nahraná na SD kartě, takže o aktualizace nebude nikdy nouze. Vedle slotu na SD kartu jsou ještě další dvě IMG_8011_resizeUSBčka. Tím se dostáváme k audio systému. Rádio a konektivita je výborná. Co mě ale nenadchlo, je kvalita reprodukce. Základní sound systém je prostě fakt jen obyčejný základ. V konfigurátoru na internetu jsem ale na příplatkový systém nenarazil. HiFista si na své tedy přijde jedině u specialistů, kteří mu pořádnou muziku nainstalují až po koupi.

IMG_8016_resizeNáš Mercedes byl vybaven příplatkovými světly LED Intelligent Systém, které výborně osvětlují cestu. V případě, že proti nic nejede a je úplná tma, automaticky se zapínají dálkovky. Ale asi ten systém nemají rádi protijedoucí, protože na mě pořád někdo blikal. A to dálkovky zapnuté nebyly. Výšku svícení nelze regulovat, jak jsme zvyklý u některých aut s halogeny. Tady je prostě daná. Nejspíš moc vysoko. Možná by to šlo poštelovat v servisu.

IMG_8010_resizePalubní deska s černým vykládáním na fotkách vypadá efektně, pokud ji ale začnete zkoumat z blízkosti, je to obyčejný plast s podivným vlnovitým dekorem. Na omak nic moc. Asi lépe bude vypadat příplatkový dekor interiéru z uhlíkových vláken AMG, ale ten se dá objednat jen s celým paketem AMG design za 130 tisíc.

Nicméně celý interiér vypadá hodnotně a třeba v porovnání s VW T6 California určitě lépe. Na fotkách o míle daleko, ve skutečnosti sice trochu hůř, ale přesto o dost líp. Californii jsem ale viděl jen krátce v autosalonu, takže s ní nemůžu udělat objektivní srovnání.

IMG_8017_resizeMožná že v jiných aspektech bude praktičtější. Například bych si dokázal představit, že Volkswagen za ta léta praxe, kdy vyrábí obytné busíky, bude umět vychytat otáčení předních sedaček o 180°. Protože systém Mercedesu je nedotažený. Sedačka se otáčí dost nemotorně. Ideálně se to dělá s otevřenými dveřmi, zvenku, když člověk ještě navíc drží hrazdu pro posuv dopředu-dozadu. Protože jinak sedačka vráží do různých částí interiéru jako třeba středové konzoly nebo čalounění dveří. A pravidelně se někde pod sedadlem přišmodrchá elektroinstalace. Kdybych byl hrubý a za sedačku trochu víc vzal, asi bych ty dráty vytrhnul. Takhle jsem musel zašmátrat někde uprostřed pod sedákem, porovnat tu kabeláž a pak to už šlo.

IMG_8019_resizeAuto z půjčovny bylo asi čtyři měsíce nové, najeto mělo něco kolem 16 tisíc km. Kdyby to bylo moje vlastní auto, tak bych byl zoufalý z toho, jak se za tu krátkou chvíli různé věci poškodily. Samozřejmě, když si lidi půjčí auto, nechovají se k němu jako k vlastnímu, ale stejně si myslím, že tenhle typ vozu je až moc křehký. Tak třeba čalounění na dveřích. Bylo odrápané. Nevím, jestli od sedačky nebo čím, ale bylo to na obou stranách, napravo víc. Nebo zámek na jedné ze skříněk. Ulomený. Nebo skleněná deska kryjící umyvadlo. Ta je vedle vařiče a asi od něj pochází ty bublinky v kouřovém skle. Hořák je dost blízko a když vaříte a nezvednete sklo i nad umyvadlem, může se to stát. Schválně jsem prošel návod, jestli někde upozorňují na to, že při vaření by se měl zvednout i kryt umyvadla, ale nic. U Californie je jedno sklo, které kryje jak vařič, tak sporák, takže k něčemu takovému dojít nemůže. K nedotaženostem bych přidal ještě jeden nepochopitelný error, a to sklápění zadních sedaček, když se z nich dělá lůžko. Prostě se jedna z nich nesklopila úplně do roviny, nýbrž vytvořila malý asi dvoucentimetrový hrb. A ten pak samozřejmě tlačil při spaní do zad.

Těchhle pár drobností by se určitě dalo lehce odstranit, ale vedly mě k zamyšlení nad tím, jak dlouho vydrží auto v perfektním netknutém stavu, když si ho člověk koupí pro sebe a dává si pozor, aby nic nezničil.

IMG_8012_resizeKrom toho jsme si s autem užili jen samá pozitiva. Koncept střechy, která se dá zvednout na spaní nebo na postojnou výšku, je výborný. Ani bych nemusel mít tu verzi na elektrický pohon, zvedání a sklápění střechy je jednoduché a rychlé. Jen je lepší mít při manipulaci otevřené okno nebo dveře, protože jinak není, kudy by se do toho nově přidaného prostoru dostal vzduch, případně kudy by utekl.

IMG_8070_resizeHorní lůžko je možné zvednout spolu se střechou, takže se strop dostatečně zvedne, aby se člověk pohodlně postavil, mohl vařit vestoje – anebo se třeba nasoukal do kalhot, což jde vsedě hůř. Na spaní se pak strop s matrací sklopí dolu a do horní části se leze přes prostor nad předními sedačkami. Žádná stupátka tu nejsou, musíte tedy šlápnout na sedák a pak na opěradlo, případně si sklopit u jednoho sedadla područku. Samozřejmě musíte na ní pak stoupat co nejblíž jejímu uchycení, protože nemyslím, že je stavěná na takovou hmotnost, jako má celý člověk.

Nahoře se spí super, jako ve stanu. Ani déšť nevadí. Hluk z okolí se samozřejmě dovnitř dostane, zima taky, ale my byli vybaveni spacáky i dekami a vždy se vyspali do růžova.
IMG_8065_resizeIMG_8067_resizeIMG_8069_resize 

IMG_8082_resizeZadní a postranní okna jsou vybavena pěknými zcela neprůhlednými roletkami. Přední okno a okna dveří se mohou zaclonit látkou, která je k tomuto účelu dodávaná s autem. Chytne se za vnitřní zpětné zrcátko pomocí suchého zipu, pak se poutkem upevní ke sklopeným slunečním clonám a na boční okna se přicucne přísavkami. Soukromí se tím zcela zajištěno.

Ve Skandinávii přišlo vhod nezávislé topení, které bych při koupi auta tohoto typu vždy doporučil. Topení má dokonce i časovač, takže si třeba nastavíte, že má začít topit v šest ráno. To se pak hned lépe vstává.

ÚIMG_8072_resizeplně ze všeho nejlepší je ale stolek. Maximálně jsme si užívali chvíle, kdy venku byla fujavice a déšť a my si na stoleček naservírovali horký čaj nebo kávu, případně polévku. Posadili jsme se proti sobě a užívali si kontrastu mezi pohodou uvnitř a nečasem venku.

Celý náš dvoutýdenní výlet jsem přemýšlel, jestli tohle auto musím vlastnit nebo ne. Toto dilema jsem nevyřešil. Auto je na svůj účel postavené dobře. Pár detailů se dá přežít a pobyt v něm je příjemným zážitkem. Problém ale je, jestli ho člověk využije. Na podobné akce se dá vypůjčit a mít ho celý rok a jezdit s ním každodenně je nesmysl. Jednak s sebou taháte spousty zbytečností, které zrovna třeba nepotřebujete, a jednak je přece jen nemotornější v porovnání s osobákem. Záleží asi hodně na životním stylu. Do toho mého nezapadá tak dobře, abych za něj zaplatit tak vysokou částku, jakou stojí. Bohužel ani u ojetých aut není cena moc příznivá. Dokonce mi přijde, že když už si podobné auto chcete koupit, vyplatí se jít do nového nebo téměř nového, protože třeba desetileté ojetiny jsou třeba za třetinovou cenu, což zcela neodpovídá zbytku trhu, kdy po deseti letech normální auta i dodávky stojí pakatel. Až změním svůj životní styl natolik, že se do něj vejde vlastnictví pojízdného praktického bydlení, určitě bude Mercedes Benz Marco Polo první volbou.

IMG_8018_resizeIMG_8053_resizeIMG_8054_resize IMG_8055_resizeIMG_8058_resizeIMG_8060_resizeIMG_8061_resize

 
Facebook Application ID is empty