Porsche 911 Portal

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Nedostatek výkonu? Odstrojit!

Nedostatek výkonu? Odstrojit!DSC05349

Jistě to také dobře znáte. Stačí, abyste zhubli pět deset kilo a najednou máte pocit, že skoro létáte. Do kopců i do schodů se chodí podstatně snadněji, pohybový aparát dostává mnohem méně zabrat a pohonné ústrojí našeho těla, tedy srdce, jakoby najednou mohlo pracovat v nižších „otáčkách“. Stejné je to se sportem a třeba i auty. Na trhu je řada zajímavých „motokár“, jež sice neohromí svým výkonem, ale poměrem k celkové hmotnosti jsou na úrovni supersportů. Nemusíme chodit nikam daleko, příklad nejklasičtější je Lotus Super 7 či jeho jediný originální následník jménem Caterham. Puristický dojem, výkonu vzhledem k hmotnosti vozu na rozdávání a spojení „užít si jízdu“ dostává zcela nový rozměr. Který můžete zažít i ve zdánlivě obyčejné 911 SC s pouhopouhými 179 koňskými silami. Jak to udělat? Jednoduše – stačí auto odstrojit pro převoz do lakovny!

 

Svým výkonem mě nedávno pořízené „escéčko“ zatím neohromilo, zvlášť když jsem zvyklý na osmiválcovou 928, která má síly přehršel prakticky od volnoběžných otáček. Ale 911ce přicházím pomalu na chuť a snažím se ji pochopit, přičemž nedávná zkušenost posunula můj vztah k autu o značný kus blíže mému srdci. Stačilo započít renovaci, s níž logicky souvisí odstrojení včetně oken, doladění veškerých spár na karoserii a další nezbytné úkony. Však to jistě všichni dobře znáte. Jelikož jsem chlapec spořivý, až si ze mě všichni kamarádi z naší veteránské bandy utahují, následný převoz do lakovny byl naplánován takzvaně „po ose“. Takže aby mi strážci zákona nesebrali v případě kontroly i rodný list, navěsil jsem na auto pro převoz jen to skutečně nejnutnější. Tedy očesané nárazníky, světla i blinkry, jedno zrcátko a nakonec i čelní sklo. Vše na autě přichyceno tak, abych měl s následnou demontáží v lakovně co nejméně práce. Určitě si ale pod tím nepředstavujte, že nárazníky byly chyceny izolepou – naopak jsem byl výrazně preciznější, než spousta jiných „střelců“,  schopných auto po ose převážet beze světel. Na mé 911 vše fungovalo a pro jistotu jsem si dal záležet na povinné výbavě, aby policisté viděli, jak zodpovědný řidič jsem. Mám-li detailněji popsat „vrak“, jímž jsem se vydal na druhý konec Prahy, tak chyběla všechna okna vyjma čelního, šíbr, naprostá většina dílů interiéru a vlastně vše další. Včetně naprosté přítěže nazývané kompresor klimatizace.

Přesně takto jsem vyrazil, samozřejmě oblečen mnohem více než jindy. Pokud si vybavíte scénu z filmu Vrchní, prchni!, kdy hlavního aktéra zastavila hlídka VB - nějak podobně jsem byl oděn, prostě „chudák“! První dojem byl ten, že v autě profukuje více, než v mém milovaném Triumphu TR6 se staženou střechou. Hoši ze Stuttgartu model 911 evidentně netvarovali s ohledem na jízdu bez oken. Tento pocit byl ovšem brzy přehlušen (a to doslova) zásadnějšími dojmy, jimž by slavný malíř Claude Monet dal jistě název „Impression noiserise“. Najednou jsem chápal, proč kamarádi Míla a Ferda chtějí Targu – slyšet dříve nikterak výrazný šestiválec na přímo, bez izolátorů v podobě oken a čalounění, bylo o úplně jiné dimenzi radosti z jízdy. Najednou jsem si vychutnával každé vytočení motoru a onen 179koňový chcípáček mi zněl jako rajská symfonie. Skoro jako bych byl jeho součástí, jedním z pístů. Prostě dokonalá zvuková kulisa, jíž jsem byl doposud, díky všem zbytečnostem na autě, ochuzen!

Tím má imprese samozřejmě neskončila, nejdůležitější totiž byla nově nabytá akcelerace auta. Nechtělo se mi ani věřit, že se tahle potvora najednou chová tak lehce, v zatáčkách i na rovinách. Otáčkoměr letěl vzhůru rychlostí světla, užíval jsem si ryk motoru a snažil se o precizní meziplyny při podřazování. Skoro jako bych hrál na hudební nástroj, z něhož se linuly tóny chvíli hrubé, chvíli vysoké, ale jež jako celek poskytovaly nezapomenutelný zážitek. Cesta utekla jako voda a sotva jsem dorazil do lakovny, spustil se déšť. Já mám kliku! Až do večera mi rajská hudba šestiválce zněla v uších.

DSC05340Auto skutečně najednou nabídlo dimenzi jízdy pro „escéčkové“ kupé pro mě dosud neznámou. A přestože většinou naprosto respektuji autenticitu, nejenže nyní vážně uvažuji o tom, že klimatizaci už do auta nevrátím, ale již teď je mi jasné, že mi bude líto na čerstvě nalakované auto navěšovat ona kila naprosto zbytečné váhy. Znám se, takže vím, že při renovaci vrátím na auto zpět každičký šroubek, ale současně přemýšlím, jak zachovat nízkou váhu sestavy vůz / řidič. Mám to! Existuje přece bulimie, anorexie a další zaručené metody. Jdu také darovat jednu ledvinu a současně přemýšlím o amputaci některé z párových částí těla - s náhradou za karbonovou protézu. Zachovat autenticitu vozu je totiž nezbytné!

Honza Kadečka

 
Facebook Application ID is empty