Porsche 911 Portal

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Od druhého konce ke stejnému cíli

Od druhého konce ke stejnému cíli, aneb Honzova cesta od 928 k 911…

20140904_025019_resizePři vyslovení jména Porsche se většině pravověrných příznivců této značky jistě primárně vybaví modely se vzduchem chlazeným šestiválcem za zadní nápravou. Mně ale vždycky přitahovaly jiné věci než ostatní a zatímco hlavní proud milovníků sportovního svezení skoro až davově šílel a stále více šílí po klasické devětsetjedenáctce, já od útlého dětství miloval futuristické linie velkého luxusního GT od téže značky, tedy modelu 928. Ve svých dvaadvaceti letech jsem si splnil sen a pořídil právě devět-dva-osmičku z roku 1978, a to ve zlaté metalíze a v celkem zuboženém stavu. Roky plynuly, já ji pozvolna dával dohromady a mé auto se stalo na naší domácí scéně i docela „provařeným“, neb jsem jej zviditelnil i v článku pro časopis Auto Motor a Sport Classic. Náhoda tomu chtěla, že asi po dvanácti letech jsem zlatou placatou obludu vyměnil za tentýž model, ovšem s mým vysněným manuálním řazením a ve velmi autentické kondici. Tedy s jen lehkou patinou, ale perfektně originální, i v detailech dokonale funkční a takříkajíc neunavené. Když jsem měnil jednu 928 za jinou, někteří kamarádi se divili, proč prý nejdu „dále“, tedy do 911ky? Ale to by pro mě nebyl krok dál - pouze krok zcela jiným směrem, kterým jsem se určitě nechtěl vydávat. Tehdy…

 

 

Proti klasickému modelu 911 jsem měl vždycky spoustu výhrad. Za prvé se svými skoro dvěma metry jsem se v něm cítil dost stísněně. A upřímně, koncepce „vše vzadu“ mi vždycky přišla jako naprostý nesmysl, nehledě na to, že motor dost utopený v zádi auta prostě nikdy nebyl tím, co by mě z pozice mechanika-samouka lákalo. V minulosti jsem se svezl různými devětsetjedenáctkami a nikdy mě žádná nechytla za srdce natolik, aby mě napadlo ji pořídit namísto osmiválcové devět-dva-osmičky. U níž mě fascinoval snad každičký detail, neskutečný jízdní komfort, podvozek a interiér vystlaný koberci lépe než zkušebna kapely mého muzikálního bratrance. Nebo třeba schopnost pojmout dvě jízdní kola a bagáž na týdenní dovolenou. A také použití hliníku na nemalou část karoserie, žabákovitě vyklápěcí světla, nebo zvuk a kultivovanost osmiválce. Mohl bych pokračovat s výčtem všeho, čím 928 jistě okouzlí i vás.

P1010113A 911? Kamarád Dušan, jenž je majitelem velmi autentické 911 3,2l z roku 1984, mi nikdy nezapomene, že jsem o tomto autě napsal, že když si do něho přesednu z 928ičky, tak mám pocit, že snad sedím v brouku. Ale měl jsem k tomu důvod - ty pocity pro skoro dvoumetrového habána snad ani nemohou být jiné. Je to jako byste si namísto měkoučkých drahých sandálů obuli závodní běžecké tretry. Budete v nich mnohem rychlejší, to ano, užijete si vlastní zrychlení, ale jakmile budete mít za sebou závodní běžeckou trať, moc rádi si zase obujete ony sandály. I když tohle přirovnání není tak úplně výstižné, protože 928 dokáže být i přes svou určitou přerostlost také hodně sportovní.

porsche928-13Ale zpět k vývoji našich Porsche snů, kterými žijeme a mnohdy si je naštěstí i plníme. Vyznělo z předchozích řádků, že nemám rád 911? Pokud ano, tak to je chyba. Mám ji rád, jen mi vždycky přišla lehce nesmyslná a částečně snad i konstrukčně předpotopní. Svou filosofií mi trochu připomínala Land Rover Defender - je archaický, nepohodlný, hlučný, ale tam, kam byl stvořen, nemá konkurenci. V terénu je boží a hlavně má duši! A přesně to platí o klasické, vzduchem chlazené 911. Jet s ní pět set kilometrů po dálnici je za trest a budete se těšit, až vystoupíte a odlehnou vám uši. Ale přijde-li do cesty zatáčkovitá okreska, zjistíte, že na světě snad není lepší hračka. Je to motokára, jejíž koncepční nesmyslnost je vlastně naprosto fantastická. Pokud tedy není mokro a nemáte špatné obutí!

IMG_1787Je to zvláštní. Porsche 928, které považuji za geniální už mnoho let, najednou získává značně široký okruh svých vyznavačů. Toto osmiválcové GT si často pořizují dosavadní majitelé devětsetjedenáctek a objevují jeho výjimečnost. Ceny původních, nezbastlených 928, ideálně první série, letí strmě vzhůru a každou chvilku se mnou právě koupi devět-dva-osmičky někdo z okolí konzultuje. Výjimkou nejsou ani částky přesahující milion korun a za takovou cenu se auta mnohdy prodají, dokonce i v Čechách – ještě před pár lety skoro nemyslitelné. Přitom 928 měla vždy neskutečný potenciál, ve své době se jednalo doslova o superauto, které bylo až donedávna ve stínu více ikonických modelů. Bylo, ale již není. A zatímco dosavadní pravověrní zastánci devětsetjedenáctek znenadání objevují technicky velmi vyspělý typ 928, moje cesta byla zcela opačná. K Triumphu TR6, předválečné Pragovce a červené 928 jsem si nyní pořídil ještě 911 SC z roku 1982 - v karoserii kupé a pro mě bezchybné barvě Zinn Mettalic. Tedy auto, o němž jsem vždycky tvrdil, že je v přímé konfrontaci vedle 928 skoro až předpotopní. Některými prvky možná ano, ale jeho atypičnost je hypnotizující. Je natolik přitažené za vlasy, že vás doslova pohltí. Zkrátka má výjimečnou duši - což se v době bezpohlavních hybridů a dalších technických nesmyslů, napěchovaných elektronikou a dnes všudypřítomnou „konektivitou“ (brr, tohle slovo nesnáším…), cení o to více.

Porsche dovolena.jpgJeště musím sehnat zahrádku na střechu, abych si mohl s sebou vozit horské a silniční kolo při mých víkendových cestách do jižních Čech. Jen na jejich přítomnost na střeše nesmím zapomenout, až se v zatáčkách okolo Blatné nechám trochu unést. 911ka už má tedy i v mém příběhu své pevné místo, a v naší partě se tak mohu plnohodnotně zařadit k Mílovi, Ferdovi, Martinovi a Dušánkovi. Tedy ke klukům, jimž v srdci buší šest pístů a dýchají pro 911. Já ji tak hluboko zakořeněnou zatím nemám, navíc si stále nemůžu pomoct, že je to auto nesmyslné. Byl však správný čas udělat nesmyslnou věc, která nemá logický podtext, snad vyjma zaručené investice. Prostě hovadinu, jíž ale srdce tak moc chce. Jak říká jeden můj 911tkový kamarád, konečně už také patřím k pořádným chlapům, co mají „vše vzadu“! Radši si pod tímto spojením nic nepředstavujte… :-)

Honza Kadečka

 
Facebook Application ID is empty