Porsche 911 Portal

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Články o Porsche
Články o porsche

Konstrukční genialita i prokletí

Konstrukční genialita i prokletí

aneb postupné poznávání „géčkové“ 911…

 

Devětsetjedenáctku z roku 1981 jsem si pořídil teprve nedávno a jejím postupným poznáváním jsem dospěl k několika vlastním závěrům. To, co všichni vyzdvihují, tedy její konstrukční jednoduchost hraničící s genialitou, mohu potvrdit bohužel jen z části. Zatím mě většina detailů tohoto auta, které ve své garáži sám postupně renovuji, neustále přesvědčuje o tom, že se na konstrukci tohoto dnes kultovního vozu podíleli géniové s úplnými imbecily, naštěstí však ne rovným dílem. Řada detailů připomínajících středověk je však v praxi dokonale funkční a téměř nezničitelná. A u jiných detailů se člověk nestačí divit, jak mohl někdo něco podobného vymyslet, neboť známé heslo: „Proč něco dělat jednoduše, když to jde supersložitě“, bylo při vývoji auta podle mého názoru na denním pořádku.

Celý článek...
 

Recenze Mercedes Benz Marco Polo

Recenze Mercedes Benz Marco Polo 250 BlueTec, model 2016

Celý článek...Vždycky jsem toužil po tom, udělat si dovolenou v obytném autě. A vůbec, mít obytné auto. Ale ne takovou tu obrovskou věc, která se šourá devadesát a k zaparkování potřebuje dvě parkovací místa. Líbily se mi menší obytňáčky, na základě běžné dodávky, s vyklápěcí střechou, které se vejdou všude a nejsou brzdou provozu. Jako je Volkswagen California a nebo Mercedes Marco Polo. Pokukuju po podobných vozech v nepravidelných intervalech už nějakou tu dobu, nikdy jsem se ale nerozhoupal. Protože jsou ale tahle auta docela drahá, bylo třeba vyzkoušet, jaké to vůbec je, vyrazit si takhle na dovolenou.

Celý článek...
 

Nedostatek výkonu? Odstrojit!

Nedostatek výkonu? Odstrojit!Celý článek...

Jistě to také dobře znáte. Stačí, abyste zhubli pět deset kilo a najednou máte pocit, že skoro létáte. Do kopců i do schodů se chodí podstatně snadněji, pohybový aparát dostává mnohem méně zabrat a pohonné ústrojí našeho těla, tedy srdce, jakoby najednou mohlo pracovat v nižších „otáčkách“. Stejné je to se sportem a třeba i auty. Na trhu je řada zajímavých „motokár“, jež sice neohromí svým výkonem, ale poměrem k celkové hmotnosti jsou na úrovni supersportů. Nemusíme chodit nikam daleko, příklad nejklasičtější je Lotus Super 7 či jeho jediný originální následník jménem Caterham. Puristický dojem, výkonu vzhledem k hmotnosti vozu na rozdávání a spojení „užít si jízdu“ dostává zcela nový rozměr. Který můžete zažít i ve zdánlivě obyčejné 911 SC s pouhopouhými 179 koňskými silami. Jak to udělat? Jednoduše – stačí auto odstrojit pro převoz do lakovny!

Celý článek...
 

Od druhého konce ke stejnému cíli

Od druhého konce ke stejnému cíli, aneb Honzova cesta od 928 k 911…

Celý článek...Při vyslovení jména Porsche se většině pravověrných příznivců této značky jistě primárně vybaví modely se vzduchem chlazeným šestiválcem za zadní nápravou. Mně ale vždycky přitahovaly jiné věci než ostatní a zatímco hlavní proud milovníků sportovního svezení skoro až davově šílel a stále více šílí po klasické devětsetjedenáctce, já od útlého dětství miloval futuristické linie velkého luxusního GT od téže značky, tedy modelu 928. Ve svých dvaadvaceti letech jsem si splnil sen a pořídil právě devět-dva-osmičku z roku 1978, a to ve zlaté metalíze a v celkem zuboženém stavu. Roky plynuly, já ji pozvolna dával dohromady a mé auto se stalo na naší domácí scéně i docela „provařeným“, neb jsem jej zviditelnil i v článku pro časopis Auto Motor a Sport Classic. Náhoda tomu chtěla, že asi po dvanácti letech jsem zlatou placatou obludu vyměnil za tentýž model, ovšem s mým vysněným manuálním řazením a ve velmi autentické kondici. Tedy s jen lehkou patinou, ale perfektně originální, i v detailech dokonale funkční a takříkajíc neunavené. Když jsem měnil jednu 928 za jinou, někteří kamarádi se divili, proč prý nejdu „dále“, tedy do 911ky? Ale to by pro mě nebyl krok dál - pouze krok zcela jiným směrem, kterým jsem se určitě nechtěl vydávat. Tehdy…

 

Celý článek...
 

Ještě pořád rostou

Ještě pořád rostou…

Celý článek...Je potěšitelné, že poslední dobou u nás stále víc sběratelů a nadšenců vyhledává Poršáky v co nejlepším stavu. A jsou ochotni za ně zaplatit odpovídající částky. Říká se, že v případě klasických Porsche by se mělo koupit to nejlepší, co si člověk může dovolit. Prý to vyjde nakonec stejně nejvýhodněji. Něco ve stylu baťovského „Nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat levné věci“. Samozřejmě pro spoustu lidí je salámová metoda ve stylu „koupím levně projekt a postupně do toho budu cpát peníze, jak je vydělám“ nejschůdnější cestou, ale jsou věci, které ani sebelepší restaurování nenahradí. Tovární lak prostě nikdo nenalakuje. Historie, když chybí, tak chybí. Originální lehká patina se jen těžko vykouzlí.

Celý článek...
 

Sněhurka na sněhu

Sněhurka na sněhu Celý článek...

Nejen Poršaty živ je člověk a přestože na svou oblíbenou značku nezanevřu, líbí se mi i jiné klasické automobily. Platí to zejména o Pagodě (Mercedes Benz SL řady 113), starých kupátkách od BMW, Jaguaru XJS atd. Tahle auta mám nebo jsem měl. Kromě nich existuje dlouhá řada automobilových lahůdek, které "si jednou musím koupit". Patří k nim i Volvo 1800 ES, přezdívané Sněhurčina rakev.

 

Celý článek...
 

Jak se loví G-čka

Jak se loví G-čka

Celý článek...Úkol zněl jasně: sežeň vzduchem chlazené porsche, které bude v původním stavu, ideálně s původním lakem. Něco, co bude držet hodnotu, nebude se pořád kazit a bude to v dnešním provozu stále použitelná klasika. Tak takhle nějak znělo zadání zákazníka, který se na mě obrátil. Od většiny předchozích zakázek se tahle lišila v tom, že kupující nemířil na spodní okraj cenového spektra, ale chtěl auto, které nebude v ničem kompromisní. Žádné dodělej doma.

Celý článek...
 

Nové fuchsy

Nové Fuchsy 15 i 16 palcůCelý článek...

Přijal jsem zastoupení švýcarské firmy Maxilite AG, která vyrábí repliky Fuchsů v různých rozměrech a šířích.

Oproti originálu jsou to litá, nikoliv kovaná kola. Co se hmotnosti týká, jsou přibližně stejně těžká.

Hlavní výhodou je, že jsou nová, to znamená, že se nemusíte obávat toho, že budou křivá nebo poškrábaná. Kvalita je na špičkové úrovni a mají certifikaci TUV.

Celý článek...
 

Nová 911 (typ 991)

Celý článek...Na frankfurtském autosalonu (13.-25.9.2011) se představí nová generace Porsche 911, tentokrát označená nikoliv 998, jak mnozí očekávali, ale poprvé v historii 911ky se jedná o kódové označení s nižším pořadovým číslem, 991.
Opět se jedná o zcela přepracovaný vůz, který je ale na první pohled k nerozeznání od předchozí generace. Narozdíl od 997, která byla v podstatě takovým velkým faceliftem 996, tady konstruktéři nenechali kámen na kameni.
Kamuflované fotky nám byly servírované pravidelně, vždy o kus méně zahalené. Nakonec se celé auto ukázalo necelý měsíc před oficiální premiérou ve Frankfurtu.
Celý článek...
 

Změna jedné 996ky

Tak se chystám na jednu zajímavou akci. Jedná se o kompletní přeměnu modrého Porsche 911 Carrera z modré barvy na bílou, tak trochu ve stylu GT3.

Celý článek...
 

Jak dešifrovat VIN

Jak dešifrovat VIN u porsche 911Celý článek...

Přináším vám nepostradatelnou příručku, jak dekódovat číslo karoserie VIN u porsche 911. Čisla VIN měla svoji logiku a lze podle nich určit rok výroby (tj. modelový ročník), geografické určení, karoserii, motor apod.

Celý článek...
 

Jakou 911?

  Jakou 911-ku vybrat?Celý článek...

Tento článek zběžně shrnuje výhody a nevýhody jednotlivých modelů Porsche 911 od roku 1964 do současnosti.
Může sloužit jako vodítko pro někoho, kdo si chce porsche 911 koupit. Stejně tak může posloužit jako zábavné čtení či námět k diskusi a případným hádkám. Celý článek... 

Celý článek...
 

Jak odlišit modely Porsche 911

Jak odlišit modely Porsche 911Celý článek...

Pokusím se zde sestavit takový návod, jak rozpoznat a odlišit jednotlivé typy porsche 911. Vůz se vyrábí již od roku 1964 a během té doby se značně změnil, i když základní silueta a koncepce šestiválcového motoru s protilehlými písty uloženého vzadu zůstala zachována.
Následující klíč k rozluštění předpokládá, že auto nebylo během doby nijak modifikováno a předěláváno, což je bohužel ne vždy splněný předpoklad. Proto sledujte i další znaky blíže popsané v textu.
Celý článek...
 

Rady pro kupující

Rady pro kupující

Porsche 911 se vyrábí od roku 1964. Za tu dobu prošla evolucí a dnes se můžeme setkat s mnoha verzemi a typy. Tento článek se zabývá radami při koupi klasické vzduchem chlazené devětsetjedenáctky do roku výroby 1989, která byla ještě prostá jakékoliv složitější elektroniky, měla odpružení zkrutnými tyčemi a neměla ABS nebo posilovač řízení.
Celý článek...
 

Mufova 911 SC

V tomto článku jsem kdysi popsal svou koupi mého prvního porsche.

Celý článek...
 

Fakta, modely, evoluce řady 911

Fakta, modely, evoluce řady 911

 

Porsche 9011963 - 1964

Porsche 901 bylo představeno v září 1963 na autosalonu ve Frankfurtu jako nástupce modelu 356, vyráběného v podstatě již od roku 1950. Označení 901 přišlo proto, že se jednalo o devítistý první projekt automobilky.

Skutečná sériová výroba začala rok poté, v září roku 1964.

Vůz byl veřejností i novináři přijat velmi kladně. Nejvíc chvály sklízel za své dynamické výkony. Zrychlení z nuly na 100 km/h okolo 8-9 vteřin a max. rychlost 210 km/h v té době měly pouze automobily vyšších objemů motoru a také vyšší cenové hladiny.

 

Celý článek...